Je maakt mensen blij, zowel gasten als collega-vrijwilligers. Het is mij nooit teveel.

Naam: Jan Rijke
Leeftijd: 65 jaar
Huidig / voormalig beroep: leraar en chauffeur

Ik ben bij Het vakantiebureau gekomen via een vriend van me die al vrijwilliger was. Ik ga mee in de functie van Algemeen assistent.

Ik heb in de week heel afwisselende taken. Je bent niet gebonden aan vaste gasten, maar je hebt met alle gasten en collega-vrijwilligers te maken. Het contact met alle betrokken mensen ervaar ik als heel fijn en energie verrijkend. Inzet als chauffeur vind ik een van de leukste taken. Ik ben fysiek fit, houd van aanpakken en dat komt goed van pas bij deze functie.
Ik voer graag uit i.p.v. leiding geven of coördineren. ‘Men vraagt en wij draaien’. Rijden met de bus of ander voertuig doe ik heel graag. Daar hoort ook rolstoelduwen, ‘treintje rijden’, fietsen en opruimen bij.
Inspringen bij verzorgende taken is ook erg leuk. Onverwachte ‘probleempjes’ die opdoemen en vervolgens oplossen is een mooie extra uitdaging. Bardiensten draaien, gasten en collega’s bedienen, is heerlijk om te doen.

In deze functie ervaar ik een vrijheid (in goed overleg uiteraard) die je hebt om je taak ‘op te leuken’ en er meer van te maken, zolang het in belang van onze gasten is. Mijn ervaring met werken met computerprogramma’s, zoals Word, Excel en PowerPoint komt goed van pas op alle locaties.
Elke locatie heeft zijn charme. Ik heb geen favoriete locatie. Mijn insteek is dat je met je collega-vrijwilligers de gasten een heerlijke vakantie bezorgt. Dat is volgens mij nog steeds goed gelukt en maakt dus elke locatie tot favoriet.

Bij de start van de vakantieweek wordt je gelijk warm welkom geheten door de medewerkers van de locatie. Ze staan altijd voor je klaar in woord en daad. Zo ook de vrijwilligers. Eind van de dag, nadat alle gasten er ook zijn, samen met de collega-vrijwilligers, voelt het ‘thuis’ terwijl je bij de start ‘ vreemden’ voor elkaar bent. Dit thuisgevoel heb ik nog steeds als ik er weer ben en maakt dat ik dit lang hoop te kunnen doen. Dit is vanaf het eerste moment dat ik als vrijwilliger binnenstapte tot de dag van heden mijn meest bijzondere ervaring. Je maakt mensen blij zowel gasten als collega-vrijwilligers. Het is mij nooit teveel.

Er wordt veel ruimte voor initiatieven geboden. Als chauffeur van de rolstoelbus heb ik eens gasten naar de Posbank gereden. Op eigen initiatief had ik ‘s avonds toen alle gasten op bed lagen informatie over bezienswaardigheden onderweg opgezocht en geleerd. In de groep die ik reed zaten veel mensen die een fysieke beperking hadden, waardoor ze niet makkelijk in en uit konden stappen. Onderweg naar de Posbank stopte ik bij de bezienswaardigheden (bijv. een schaapskooi, Ginkelse heide) en vertelde ik in de bus wat over het ontstaan en de geschiedenis (bijv. landing door parachutisten op Ginkelse heide tijdens W.O. II). het viel zodanig in de smaak dat ik in drie dagen 5 ritten kon maken. De mond-tot-mond reclame bij de gasten onderling deed zijn werk.

Tijdens ‘treintje rijden’ in Doorn over het eigen terrein heb ik de bestaande informatie uitgebreid en meer verteld over de geschiedenis ‘Nieuw Hydepark’ met Orangerie. Deze informatie deelde ik met de andere ‘treinmachinisten’. Elke geplande rit zat helemaal vol.

Mensen die twijfelen om me te gaan zou ik het volgende willen zeggen:
Gasten kunnen genieten van een hele week compleet verzorgd, deelname aan programma’s naar eigen keuze. En natuurlijk ook de vrijheid om zelf ook op stap te gaan (afhankelijk van fysieke conditie). Als financiën een probleem zijn, zijn er mogelijkheden voor extra ondersteuning.
Vrijwilligers vertel ik ook graag hoe leuk het is. Mensen die geïnteresseerd zijn, zijn welkom om eens te komen kijken of wellicht een dagje mee te draaien. Het doel is gasten een heerlijke onvergetelijke vakantie bezorgen. Daar doe je het voor. De energie en moeite die je investeert levert meer dan het dubbele op. De dankbaarheid en blijdschap van onze gasten zijn onbetaalbaar.